سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] دوستان خدا آنانند که به درون دنیا نگریستند ، هنگامى که مردم برون آن را دیدند ، و به فرداى آن پرداختند آنگاه که مردم خود را سرگرم امروز آن ساختند ، پس آنچه را از دنیا ترسیدند آنان را بمیراند ، میراندند ، و آن را که دانستند به زودى رهاشان خواهد کرد راندند و بهره‏گیرى فراوان دیگران را از جهان خوار شمردند ، و دست یافتنشان را بر نعمت دنیا ، از دست دادن آن خواندند . دشمن آنند که مردم با آن آشتى کرده‏اند . و با آنچه مردم با آن دشمنند در آشتى به سر برده‏اند . کتاب خدا به آنان دانسته شد و آنان به کتاب خدا دانایند . کتاب به آنان برپاست و آنان به کتاب برپایند . بیش از آنچه بدان امید بسته‏اند ، در دیده نمى‏آرند . و جز از آنچه از آن مى‏ترسند از چیزى بیم ندارند . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 100 مرداد 26 , ساعت 9:34 عصر

سقایی؛ عبادتی پر ثواب با اجر عظیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مترجم قرآن و استاد اخلاق، 25 مردادماه در جمع عزاداران حسینی در ورزشگاه سعیدی تهران، با بیان اینکه سقایی و آب دادن به نوعی عبادت است، گفت: در روایتی آمده که فرشتگان گفتند اگر ما روی زمین بودیم سه کار را انجام می‌دادیم که این سه کار عبادت است. آب دادن به مسلمانان، کمک به مردم و پوشاندن گناهان دیگران. «لَو کانَت عِبادَتُنا علی وَجهِ الأرضِ لَعَمِلْنا ثَلاثَ خِصالٍ: سَقیَ الماءِ لِلمُسلِمینَ، و إغاثَةَ أصحابِ العِیالِ، و سَترَ الذُّنوبِ اگر قرار بود ما در روی زمین عبادت کنیم، سه کار می‌کردیم: آب دادن به مسلمانان، کمک کردن به مردان عیالوار و پوشاندن گناهان [دیگران]. .»، (تنبیه الخواطر: 1/39).


وی خداوند را اولین ساقی آب در جهان هستی دانست و بیان کرد: کار ساقی آب اولین بار در این جهان هستی کار خدا بوده است که به خورشید فرمود بتاب و به آب گفت بالا بیا و بخار شو، به بخار گفت سرد شو و تبدیل به ابر شو، و به ابر گفت به همه جای کره زمین آب بده.

روایات متعدد درباره اجر عظیم آب دادن به تشنگان

این محقق و مؤلف حوزه به روایات متعدد درباره ثواب عظیم سقایی و آب دادن اشاره کرد و گفت: روایات عجیبی در این زمینه وارد شده است و واقعا عجیب است. رسول خدا(ص) فرموده است اگر آب به دست کسی بدهید که از تشنگی دارد می‌سوزد، پاداش دارد و خدا هم پاداش او را می‌دهد. همچنین امام باقر(ع) می‌فرماید: خدا عاشق خنک کردن دلی است که از تشنگی آتش گرفته است. دیگر نگفتند به چه کسی آب بدهید؟ به هر تشنه‌ای باید آب داد. ادامه مطلب...

سه شنبه 100 مرداد 26 , ساعت 9:29 عصر

آزادگان، الماس‌های درخشان مقاومت

26مرداد شکیبایی مادران، پدران، همسران و فرزندان این آزادمردان به بار نشست و سال‌های نگرانی به پایان رسید و وعده الهی "و بشرالصابرین" تحقق یافت. 

26 مرداد روز آنانی است که بر قامت خود ردای استقامت و پایمردی پوشیدند و فرهنگ ایثار و شهادت را که برگرفته از فرهنگ سیاسی شیعه و برخاسته از حماسه عاشورا است و در صدر آموزه‌های دینی، نقش اساسی در رشد و تقویت سرمایه اجتماعیِ جامعه دارد ترویج کردند.

امام خمینی (ره) در خصوص رزمندگان اسیر در چنگال دشمن بعثی فرمود: اسرا با استقامت و پایداری و پایمردی خویش به بنیانی مرصوص مبدل گشته‏‌اند که نه تهدید ابرقدرتها آنان را به هراس می‌‏افکند و نه از محاصره‏‌ها و کمبودها به فغان می‏‌آیند و نه از خیانت و وحشیگری‌های صدام دیوانه و افسارگسیخته رو به زوال در زدن شهرها و ویران کردن خانه‏‌ها و مساجد و بیمارستانها و مدارس خم به ابرو می‌‏آورند و چون گذشته به راه خود، که همان راه اسلام عزیز و عزت و شرف و انسانیت است، ادامه می‌‏دهند و زندگی با عزت را در خیمه مقاومتِ صبر بر حضور در کاخ‌های ذلت و نوکری ابرقدرتها و سازش و صلح تحمیلی ترجیح می‏‌دهند. (صحیفه امام، ج‏20، ص 198)

سه هزار و 245 آزاده در خراسان رضوی

فرمانده ارشد قرارگاه منطقه‌ای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق کشور با تبریک سالروز ورود آزادگان به میهن با بیان اینکه میانگین سنی آزادگان در زمان اسارت طبق آمار 22 سال است گفت: عرصه پر برکت دفاع مقدس، صحنه حضور مردان و زنان با ایمانی بود که با پیروی از تعالیم عالیه اسلام و تحت رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) توانستند حماسه‌ای به یادماندنی و جاودان از خود به یادگار بگذارند.

امیر سرتیپ رضا آذریان افزود: آزادگان دلاور و سرافراز با الهام از مکتب انسان ساز اسلام و سیره ائمه اطهار (ع) و با درس گرفتن از زندگی انقلابی و حماسه ساز حضرت زینب (س) که اسوه صبر و پایداری بود، توانستند دوران دشوار اسارت را پشت سر گذاشته و شکوه مقاومت و سرافرازی را بر صحیفه درخشان ایران اسلامی ثبت کنند.

وی ادامه داد: از مجموع سه هزار و 245 آزاده خراسان رضوی هزار و 615 نفر و از 44 شهید غریب این استان در اسارت 16 نفر از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند.

گرامیداشت 26 مرداد موضوعی انسانی و تمدنی

تولیت آستان قدس رضوی نیز در مراسمی که پارسال به مناسبت گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور برگزار شد گفت: بزرگداشت این روز تنها زنده نگاه داشتن یک واقعه تاریخی نیست، همان‌گونه که بزرگداشت ایام اللّهی مثل عید غدیر، عید قربان، عرفه و عاشورا صرفاً گرامیداشت یک واقعه تاریخی نیست، بلکه مساله ‎ای انسانی، بشری و تمدنی است لذا خاطرات و فرهنگ آزادگان باید حفظ، نگهداری، تجلیل و تکریم شود و روز به ‌روز در جامعه گسترش یابد.

حجت الاسلام احمد مروی با اشاره به سختی‌ها و رنج‌هایی که آزادگان در دوران اسارت در رژیم شاهنشاهی و در دوران دفاع مقدس برای صیانت از اسلام متحمل شدند افزود: سالروز بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن اسلامی فرصتی برای مرور رشادت‌ها، ایثار و صبر غیور مردانی است که چه در طول سال‌های سخت پیش از پیروزی انقلاب در زندان‌های طاغوت و چه در زندان‌های رژیم بعث عراق در دوران دفاع مقدس، رنج و مشقت اسارت را افتخارآمیز، عزتمندانه و سرافرازانه برای حفظ اسلام تحمل کردند.

وی ادامه داد: آزادگان ما با اراده‌ای راسخ، مقاومت و ایمان قوی بعثیان را اسیر کردند، صدام با همه امکانات و قدرت خود اسیر آزادگان ما بود همان گونه که اهل بیت امام حسین (ع) اسیر بنی‌امیه نشدند بلکه آن‌ها را به اسارت خود درآوردند. ادامه مطلب...

دوشنبه 100 مرداد 25 , ساعت 10:25 عصر
حب به اهل بیت (ع) بالاترین عبادت به شمار می‌رود

این کارشناس مذهبی گفت: ورع داشتن، سکوت کردن، ترس از خدا، حیا دربرابر پروردگار، خوردن به مقدار نیاز، دشمنی با دنیا و دوست داشتن انسان‌های خیر از مهمترین آثار عبادت است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمدباقر علم الهدی در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، به بیان عوامل تقرب الی الله پرداخت و اظهار داشت: امام علی (ع) می‌فرمایند: ابلیس توان مقابله با مخلصین را ندارد؛ فکر کردن در حقیقت آسمان و زمینی حقیقتی است که تنها مخلصین انجام می‌دهند.

این خطیب مشهور با اشاره به اینکه عبادت به سه دسته تقسیم می‌شود، عنوان کرد: بخشی از عبادات بدنی است که مربوط به عباداتی چون اقامه نماز می‌شود، قسمتی از عبادات مالی بوده که پرداخت خمس و زکات در این دسته قرار می‌گیرد و بخش آخر که از سخت‌ترین عبادات به شمار می‌رود عبادت روحی بوده که یکی از آنان تفکر است. انسان اگر بتواند سومین مرحله عبادت را انجام دهد به درجات بالای معنوی دست می‌یابد.

وی خالق، قادر و رب بودن را از مهمترین شاخصه‌های معبود برشمرد و گفت: انسان تنها معبودی را می‌تواند بپرستد که این ویژگی‌ها را داشته باشد، کسانی که در طول تاریخ خدایی غیر از الله را پرستیدند این سه ویژگی را نداشتند. این سه ویژگی اصول فهم قرآن است لذا در این کتاب آسمانی توصیه شده انسان درباره این سه ویژگی تفکر کند و در آسمان و زمین به دنبال نشانه‌های خالقیت، ربوبیت و قدرت پروردگار باشد.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه اسلام جامع نگرترین دین است، تصریح کرد: بر این اساس کسی نمی‌تواند بخشی از دستورات اسلام را انجام و نسبت به بخش دیگر بی توجه باشد سپس خود را مسلمان بداند؛ تدبر و تفکر در آیات الهی همانند نماز و روزه واجب است. آسان‌ترین راه رسیدن به خداوند انجام دستورات الهی و تدبر در آیات است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه انسان متقی از آیات زمین و آسمان بهره می‌برد، گفت: نشانه‌های خداوند بر روی زمین است تنها کسانی آنها را می‌بینند که اهل یقین باشند. کسانی که سرمایه اولیه ایمان را از دست نداده باشند می‌توانند با نشانه‌های الهی به خدا برسد.

وی هستی و وجود را نخستین و مهمترین نعمت الهی بیان و عنوان کرد: عقل دومین نعمت الهی است که به انسان عطا شده و باید شاکر این نعمت بود؛ از دیگر نعمات الهی می‌توان به سلامت جسم اشاره کرد.

این خطیب مشهور با بیان اینکه بندگی خداوند ده جز است که 9 جز آن طلب روزی حلال بیان می‌شود، گفت: حب به اهل بیت (ع) بالاترین عبادت به شمار می‌رود؛ همچنین خوش بین بودن به وعده الهی، به نرمی سخن گفتن با مردم، مهربانی کردن به والدین، کار کردن، رعایت پاکی و عفاف، سکوت، غلبه بر رسوم و عادات خرافی و … از جمله عبادات است. زهد افضل و تفکر درباره دین بهترین عبادات است و چشم پوشی از حرام بزرگ‌ترین عبادت محسوب می‌شود.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: عبادت باید هفت خصوصیت را در وجود انسان ایجاد کند نخست اینکه به مقام ورع برسد، در برابر اموری که باعث رشد انسان نمی‌شود سکوت کند، هر روز بیشتر از گذشته از خداوند متعال بترسد، در خلوت از پروردگار حیا داشته باشد، به مقدار لازم تناول کند، با دنیا دشمن باشد، دوست داشتن انسان‌های خیر.


دوشنبه 100 مرداد 25 , ساعت 9:45 عصر
زیارت عاشورا؛ اعتبار روایی و استنادات آن

زیارت عاشورا توسط امام باقر(ع) نقل شده و صرفا یک زیارتنامه جهت عرض ادب ظاهری به محضر امام حسین(ع) و یاران ایشان نیست بلکه خود منشوری است که از هر جهت نوری از آن جلوه‌گر است.

خبرگزاری مهر - گروه دین و آئین: زیارت عاشورا با مجموع درس‌های عقیدتی، سیاسی، فکری و انزجار از دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت‌، در حکم محک و معیاری است که سَره را از ناسره جدا می‌کند. زیارت عاشورا مجموعه‌ای از درس‌هایی است که هر کدام از آن ارزش‌هایی را ارائه می‌دهد و سر فصل‌های غیر قابل تردیدی را فرا راه انسان می‌گشاید و می‌تواند آدمی را در پیمودن راه راست و رسیدن به حقیقت راسخ و استوار نماید. زیارت عاشورا خود منشوری است که از هر جهت نوری از آن جلوه گر است چرا که این صحیفه بهانه‌ای است برای بیان مختصر امّا کامل از اسلام شناسی، معرفت‌شناسی، امام شناسی، جامعه شناسی و انسان شناسی. در این ایام می‌طلبد اندیشمندان به مدد اعتقادات راستین و فضیلت مدار مؤمنان بیایند و با تبیین صحیح اعتقادات اسلامی مردم را با عشق و معرفت بیشتر نسبت به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت (ع) آشنا کنند.

این زیارتنامه توسط امام باقر (ع) به شیعیان تعلیم داده شده است و صرفاً یک زیارتنامه جهت عرض ادب ظاهری به محضر امام حسین (ع) و یاران ایشان نیست و معانی عمیقی در آن نهفته است.

بر همین اساس حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه تهران از رهگذر شرح و تفسیر زیارت عاشورا، زوایای پنهانی که در این زیارت نامه قدسی نهفته است را در ایام ماه محرم مطرح و مطالب آن تقدیم مخاطبان می‌شود. پیشتر قسمت اول این سلسله مطالب با عنوان «فوائد و آثار قرائت زیارت عاشورا چیست؟» تقدیم مخاطبان شده بود. آنچه در ادامه می‌خوانید قسمت دوم تفسیر زیارت عاشورا که به سند شناسی زیارت عاشورا پرداخته است:

منابع معتبر زیادی زیارت عاشورا را نقل کرده است. یکی از آن منابع مربوط به مرحوم مشهور به ابن قولویه می‌شود که یکی از کتاب‌های معتبر ایشان کامل الزیارات است که بیش از هزار سال قدمت دارد.

جناب قولویه می‌فرمایند من هر آنچه در این کتاب نقل می‌کنم از اصحاب ثقه و قابل اطمینان و مورد وثوق است و هرگز از افراد و اشخاص شاذ روایتی نقل نکردند لذا ایشان زیارت عاشورا را از امام باقر (ع) برای شیعیان نقل می‌کنند.

کتاب دیگری که در این زمینه وجود دارد مصباح المتهجد جناب شیخ طوسی است؛ ایشان صاحب کتاب استبصار و تهذیب است که دو کتاب از کتب روایی معتبر شیعه به شمار می‌رود. مرحوم شیخ طوسی متوفی 460 هجری است و ایشان هزار سال پیش زندگی می‌کرد. وی کتابی دارد به نام مصباح المتهجد که زیارت عاشورا را با دعای علقمه از امام باقر (ع) روایت می‌کند.

منبع دیگر مربوط به کتاب مزار کبیر می‌شود که توسط مرحوم محمد بن جعفر مشهدی تألیف شده است. ایشان حدود 500 سال پیش زندگی می‌کرد و یک کتاب زیارتی معتبری دارد که نزد علمای شیعه بسیار معتبر است. زیارت عاشورا در این کتاب نقل شده است.

همچنین کتابهای وسایل الشیعه مرحوم شیخ حر عاملی، دو کتاب المصباح و بلدالامین مرحوم شیخ کفعمی، بحارالانوار مرحوم مجلسی و مفاتیح الجنان مرحوم شیخ محدث قمی زیارت عاشورا را نقل کردند.


یکشنبه 100 مرداد 24 , ساعت 9:52 عصر


10 گفتار از رهبر انقلاب درباره نقش اجتماعی ائمه(ع)

کتاب «همرزمان حسین(ع)» مجموعه سخنرانی‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال 1351 در هیئت انصارالحسین(ع) است که به تحلیل رسالت و مبارزات سیاسی ائمه(ع) می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسابقه کتابخوانی «نسل حسینی(ع)» به‌مناسبت فرا رسیدن محرم‌الحرام برگزار می‌شود. یکی از چهار کتاب این پویش، «همرزمان حسین(ع)» است که در ادامه، آن را به‌صورت مختصر معرفی خواهیم کرد.

نقش 12 امام شیعه در اجتماع اسلامی چه بوده و چرا وجودشان لازم بوده است؟

این سؤالی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی 10 گفتار، در محرم سال 1351 شمسی به پاسخ آن پرداخته‌اند. به‌عقید? ایشان این سؤال یکی از اولویت‌های مسائل امامت است؛ چرا که انسان وقتی امام و راه و خط‌ سیر او را شناخت، می‌‌تواند از او پیروى کند.

رهبر معظم انقلاب در این سلسله سخنرانی‌ها، درباره اهمیت شناخت صحیح امامان و توطئه دشمنان برای تحریف چهره‌ مبارزاتی آنان، معنای جهاد و مقصود از مجاهدت ائمه (علیهم السلام) سخن گفته‌اند.

این کتاب مشتمل بر 10 سخنرانی معظمٌ‌له در ماه محرم سال 1351، در هیئت انصارالحسین(ع) و برخی از جلسات دیگر است. هیئت انصارالحسین(ع) از هیئت‌های پرشور و انقلابی تهران بود و بسیاری از مبارزان انقلابی در جلسات این هیئت شرکت می‌کردند و سخنرانان این جلسه نیز از میان روحانیان انقلابی انتخاب می‌شدند.

ایشان از سوم تا دوازدهم محرم در این هیئت، بیانات خود را در موضوع سیره امامان معصوم (علیهم السلام) در قالب طرح انسان 250ساله مطرح می‌کنند. تمرکز اصلی این بیانات بر تحلیل زندگی امام سجاد تا امام کاظم (علیهم السلام) است؛ چهار امام عزیزی که در اذهان متشرعان آن زمان، بیشتر به‌عنوان افرادی ساکت و منزوی معروف بوده‌اند.

جلسه اول این بیانات، به مباحث کلی مربوط به بحث امامت و گونه‌های مختلف تحقیق در این بحث و بیان فهرست مباحث جلسات آینده سپری شد. در جلسه‌ دوم، درباره‌ اهمیت شناخت امامان و توطئه‌های دشمنان برای تحریف چهره مبارزاتی و مجاهدانه این بزرگواران بحث شده است. جلسه‌ سوم مربوط به مقامات و وظایف امامان است و در جلسه‌ چهارم، طرح انسان 250ساله تشریح و معانی مختلف جهاد و منظور از مجاهد بودن ائمه (علیهم السلام) روشن می‌شود.

جلسه‌ پنجم این بیانات به تقسیم دوران امامت به چهار دوره و توضیح مختصر هرکدام از دوره‌ها سپری شده است. معظمٌ‌له در جلسه‌ ششم، با اشاره به کار نشدن روی دوره‌ چهارم امامت که از زمان امام سجاد(ع) تا امام عسکری(ع) است، بحث را از این دوره آغاز کرده و در این جلسه، به شرح تحلیلی تلاش‌های مجدانه‌ امام سجاد و امام باقر (علیهما السلام) پرداخته‌اند.

جلسه‌ هفتم که مصادف با روز نهم محرم است، شامل توضیح سیره‌ سیاسی و اجتماعی امام صادق(ع) و بررسی روایات تاریخی مربوط به ایشان است. در این جلسه، بحث مختصری از حیات سیاسی امام کاظم(ع) و همچنین، موضع‌گیری‌های ائمه (علیهم السلام) در برابر قیام‌های امامزادگان انقلابی و نیز تعریف صحیح «تقیه» شده است. ادامه مطلب...

یکشنبه 100 مرداد 24 , ساعت 9:47 عصر

افشای ماهیت شمر بن ذی‌الجوشن در آزمون کربلا/ چگونه مجروح جنگ صفین، قاتل امام حسین (ع) شد؟

شمر که افکار و عقیده‌ای مانند خوارج داشت، در همان دوران امامت امام علی(ع) از آن حضرت جدا و تبدیل به یکی از یاران نزدیک معاویه شد تا جایی که زمینه شهادت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از چهره‌های مشهور در صحنه کربلای سال 61 هجری که در شهادت حضرت امام حسین(ع) نقش مهمی داشت، شمربن ذی‌الجوشن است؛ کسی که سرسختانه در برابر امام حسین(ع) ایستاد و با تحریک مداوم ابن‌زیاد و عمر سعد، زمینه‌های شهادت آن حضرت و اسارت اهل‌بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را فراهم کرد. هرچند در تاریخ از شمر به‌عنوان یکی از مبارزان و مجروحان جنگ صفین در لشکر حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) نام برده شده است و در برهه‌ای دیگر از زندگی او شاهد حضور میان سپاه امام حسن مجتبی(ع) هستیم، اما تغییر مسیرها و وقاحت و رذالت‌هایی که در زندگی از خود نشان داد تأیید می‌کند که شمر اساساً شخصیتی فرصت‌طلب داشت و نه‌تنها به اسلام اعتقادی نداشت، بلکه نماز خواندن و حفظ ظاهر را صرفاً برای کسب منافع دنیایی به‌جا می‌آورد، چنان‌که در همان دوران امامت امام علی(ع) از آن حضرت جدا شد و در منصب یکی از فرماندهان معاویه درآمد، سپس حضورش در سپاه امام حسن(ع) به‌منظور ایجاد تشتت در لشکر آن حضرت و ایجاد زمینه شهادت ایشان و سپس شهادت امام حسین(ع) بود، بنابراین جای تعجبی ندارد که شخصیت فرصت‌طلب و رذلی چون او قاتل حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باشد. ادامه مطلب...

شنبه 100 مرداد 23 , ساعت 9:44 عصر

اس ام اس محرم 92,محرم 92, پیامک های مذهبی امام حسین (ع)

پیامک ویژه ماه محرم, اس ام اس تسلیت محرم

تا کرب و بلا هست ، زمین را عشق است
آه دل همواره غمین را عشق است
هر چند که هیچ است همه ارزش ما
مجنون حسینیم ، همین را عشق است

پیامک ویژه ماه محرم, اس ام اس تسلیت محرم

جابر این جا حرم محترم خون خداست / هر طرف سیر کنی جلوه ی مصباح هداست
غسل از خون جگر کن که مزار شهداست / سر و دست است که از پیکر صد پاره جداست

پیامک ویژه ماه محرم, اس ام اس تسلیت محرم

گفت ضمایر را بشمار
گفتم من ، من ، من ، من …
گفت فقط من !!!؟؟؟
گفتم آری همگی رفته اند زیارت ارباب و فقط منم که اینجا تنها مانده ام...

پیامک ویژه ماه محرم, اس ام اس تسلیت محرم

کربلایت بار دیگر منزل زینب شده
در عزای اربعینت جان او بر لب شده
او که شمع محفل شمس و قمر، وان غنچه بود
بعد از این پروانه ی هجده گل و کوکب شده

پیامک ویژه ماه محرم, اس ام اس تسلیت محرم

از کودکی به گردن ما شال ماتم است
نابرده رنج ، گنج به ما داده ای “حسین”

پیامک ویژه ماه محرم, اس ام اس تسلیت محرم

یک زن میان محملی اندر غم و تاب و تب است
این زن صدایش آشناست، ای وای من او ” زینب ” است...

پیامک ویژه ماه محرم, اس ام اس تسلیت محرم ادامه مطلب...

شنبه 100 مرداد 23 , ساعت 9:38 عصر

احادیث ثواب پرستاری از بیمار, حدیث های ثواب پرستاری از بیمار, احادیث و سخنان ائمه درباره ثواب پرستاری از بیمار

پرستاری، به معنای کمک به رفع نیازهای جسمی و روانی بیمار است، پرستاری در اسلام از شروع جنگ های اولیه در صدر اسلام در میادین جنگ ها آغاز شد و تاریخ هزار ساله دارد. از همان زمان ائمه معصوم، احادیث ثواب پرستاری از بیمار را آورده اند.

احادیث ثواب پرستاری از بیمار :

• رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

مَن قامَ عَلى مَریضٍ یَوماً ولَیلَةً، بَعَثَهُ اللّه‏ُ تَعالى مَعَ إبراهیمَ الخَلیلِ علیه‏السلام، فَجازَ عَلَى الصِّراطِ کَالبَرقِ اللاّمِعِ.

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

هر کس یک شبانه روز بیمارى را پرستارى کند، خداوند، او را همراه با ابراهیم خلیل، برمى انگیزد و به سان برقى پُر درخشش، از صراط مى گذرد.

پرستاری از بیمار سخت و سنگین است و دیدن درد بیمار و آه و ناله های او و اقدام در رفع نیاز‌های فراوان او در شب و روز، دارای ثواب شگفت انگیزی است که پیامبر خدا (ص) در این گفتار وعده آن را داده است.

• حدیثی از رسول الله (ص) در مورد فضیلت پرستاری از بیمار

پیامبر اکرم (صلی ‌‌الله علیه وآله) فرمودند :

مَنْ سَعی? لِمَرِیضٍ فِی حَاجَةٍ ـ قَضَاهَا أوْ لَمْ یَقْضِهَاـ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ. فَقالَ رَجُلٌ مِنَ الأَنصارِ: بِأَبی أنتَ واُمّی یا رَسولَ اللّه‏ِ ، فَإِن کانَ المَریضُ مِن أهلِ بَیتِهِ، أوَ لَیسَ ذلِکَ أعظَمَ أجراً إذا سَعى فی حاجَةِ أهلِ بَیتِهِ؟ قالَ: نَعَم.

هر کسی برای نیاز بیماری بکوشد، چه آن را برآورده سازد، چه نسازد، مانند روزی که از مادرش زاده شده، از گناهانش پاک می شود.  بسان آن روز که از مادر، زاده شده است». در این هنگام، مردی از انصار گفت: ای پیامبر خدا، پدر و مادرم به فدایت! اگر بیمار از خانواده شخص باشد، آیا در صورتی که در برآوردن نیاز خانواده خویش بکوشد، این کار، پاداش بیشتری ندارد؟ فرمود: «چرا».

• مرازم بن حکیم می گوید:

زامَلتُ مُحَمَّدَ بنَ مُصادِفٍ، فَلَمّا دَخَلنَا المَدینَةَ اعتَلَلتُ، فَکانَ یَمضی إلَى المَسجِدِ ویَدَعُنی وَحدی، فَشَکَوتُ ذلِکَ إلى مُصادِفٍ، فَأَخبَرَ بِهِ أباعَبدِاللّه ِ علیه السّلام فَأَرسَلَ إلَیهِ: قُعودُکَ عِندَهُ أفضَلُ مِن صَلاتِکَ فِی المَسجِدِ؛

با محمّد بن مصادف همسفر شدم . چون به مدینه وارد شدیم، بیمار شدم . او [در این مدّت] به مسجد مى رفت و مرا تنها مى گذاشت. از این کار به مصادف، گلایه کردم. او هم امام صادق(ع) را از این جریان آگاه کرد. امام صادق(ع) برایش چنین پاسخ فرستادند: «نشستن تو نزد او، از نماز خواندنت در مسجد برتر است».

• قالَ امیرالمومنین علی (ع) :

عن رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : ادامه مطلب...

جمعه 100 مرداد 22 , ساعت 10:37 عصر

احادیث درباره سحرخیزی,حدیث درباره سحرخیزی

احادیث بسیار از ائمه اطهار در بیان فضیلت سحرخیزی رویت کرده اند. سزاوار آن است که انسان در این ساعت، بیداری را به خواب اختیار نماید و از خواب کردن درین وقت که متضمن ندامت است، احتراز نماید.

احادیث و روایات درباره سحرخیزی

پیامبر اکرم (ص):

باکروا طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَکةٌ وَ نَجاحٌ

در پى روزى و نیازها، سحر خیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز، [مایه] برکت و پیروزى است.

(المعجم الاوسط، ج 7، ص 194، ح 7250)

امام حسین (ع):

سه چیز موجب حماقت می شود :1- پر خوابی 2- پرخوری 3- پرحرفی

امام رضا (ع):

الملائکه تقسم ارزاق بنی آدم ما بین طلوع الفجر الی طلوع الشمس فمن نام فیما بینها نام عن رزقه،

مابین طلوع سپیده صبح تا طلوع خورشید ملائکه الهی ارزاق انسان ها را سهمیه بندی می نمایند. هر کس در آن زمان بخوابد، غاقل و محروم خواهد شد.

(وسائل الشیعه ج 6 ص 49)

پیامبر اکرم(ص):

کسى که در مکانى نماز صبح را خوانده بنشیند و ذکر خدا گوید تا آفتاب طلوع کند پاداش او همانند کسى است که حجّ خانه خدا را بجا آورده است.

امام حسن مجتبى (ع):

کسى که نماز را بجا آورد و در محل نمازش تا طلوع آفتاب بنشیند این کار او را از آتش جهنم باز خواهد داشت.

پیامبر اکرم (ص):

چنانچه همراه گروهى که بعد از نماز صبح ذکر خدا مى کنند بنشینم پیش من محبوبتر است از چهار نفر آزاد شدگان از فرزندان اسماعیل.

امام صادق (ع):

برترى اوّل وقت بر آخر وقت براى انسان مؤمن از مال و فرزندش بهتر است، و فرمود: برترى اوّلِ وقت بر آخر آن مثل برترى آخرت بر دنیاست.

امام علی (ع):

خواب بین مغرب و عشاء باعث فقر مى شود، و خواب قبل از طلوع آفتاب نیز تنگدستى را به دنبال مى آورد.

امام باقر(ع): 

خداوند بنده ای را که زیاد دعا کند، دوست دارد و بر شما باد دعای سحر تا طلوع آفتاب زیرا آن زمان درهای آسمان گشوده می شود و رزق انسان ها تقسیم می شود و نیازهای بزرگ و ضروری وی برآورده می شود.

امیرمومنان (ع):

صبح زود در پی روزی رفتن، روزی را افزون می‌کند؛ همچنین می‌فرمایند: کسی که خواستار جاودانگی است باید سحرخیز باشد.

امام صادق (ع):

یعنی نماز صبح که فرشتگان شب وفرشتگان روز شاهد آن هستند. پس هنگامی که انسان نماز صبح را در طلوع سپیده بجا آورد دوبار برای او ثبت می‌شود هم فرشتگان شب و هم فرشتگان روز برای او می‌نویسند.


جمعه 100 مرداد 22 , ساعت 10:34 عصر

دعا

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل فرمودند : قسم به آن خدایی را که من را مبعوث فرموده هرکسی این دعا را همراه خود داشته باشد یا در دکان و یا در منزل خود گذارد فقر او به ثروت و وسعتِ رزق و روزی مبدل شود ( ان شاء الله )

یا اللهُ یا رَبِّ یا حَیُّ یا قَیّوم یا ذَالجَلالِ وَ الاکرام اَسئَلُکَ بِاسمِکَ اَلعَظیم  اَلاَعظَم اَن تَرزُقَنی  رَزقاً

حَلالاً طَیِّباً بِرَحمَتِکَ الواسِعَه  « یا اَرحَمَ الرّاحِمِین »

ای خدا ای پروردگار ای زنده ای پاینده ای دارای شکوه و بزرگواری از تو میخواهم به نام تو که بسیار بزرگ و بزرگترین است اینکه روزی کنی مرا ، رزقی حلال و پاک ، برحمت گسترده ات ای مهربان ترین مهربانان.

درمان فقر و دعای رزق و روزی

درمان فقر:

هر کس سوره ی قارعه را بنویسد وبا خود همراه داشته باشد اگر معیشت وزندگی بر او تنگ وسخت باشد زندگی بر او اسان خواهد شد

دعای رزق و روزی:

هر کس سوره ی صافات را در هر روز جمعه بخواند خداوند در دنیا به او رزق وروزی زیاد ومخصوصی خواهد رسانید که نه شیطان ونه هیچ ظالمی در او تصرف نتوانند کرد.

خواص دنیوی سوره ذاریات

سوره ذاریات

1- هر کس این سوره را تلاوت کند لااقل یکبار درهر روز بخواند، ثروت حلال برای او به هم رسد بطوری که متحیر گردد.

2- از امام صادق (ع): هر کس این سوره را روز یا شبش بخواند خدا معیشت او را اصلاح فرماید واورا رزق وسیعی عنایت نماید.

3- مرحوم سید محمد خامنه ای تبریزی: که قرائت سوره ذاریات در هر روز موجب ثروت فراوان می گردد همینطور که قرائت این سوره بهمراه سوره های طلاق مزمل والم نشرح در هر روز برای توسعه امر معاش مجرب است بطوری که من حیث لا یحتسب میرسد و موجب حیرت عقول می گردد.ودر اهمیت این ختم فرموده که اگر در روز این ختم از شما فوت شد آنرا در شب بجای آرید.

اثر خواندن مخصوص سوره مبارکه ذاریات ادامه مطلب...

<      1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ